Wat is yin yoga?
Yin yoga is een rustige en meditatieve vorm van yoga. Het tegenovergestelde van de vele actieve vormen van yoga die veel aangeboden worden, zoals bijvoorbeeld hatha yoga, ashtanga yoga en vinyasa yoga (poweryoga). Deze yoga stijlen zijn gericht op het versterken van spieren en kracht. Bij yin yoga richt je je aandacht op de ontspanning van je spieren en het dieper gelegen bindweefsel. In de houdingen laten we de spieren zoveel mogelijk los zodat we bij het bindweefsel komen. Bindweefsel is het weefsel dat al onze spieren, botten, organen, bloedvaten en zenuwen bij elkaar houdt.  Bindweefsel heeft een steunende en verzorgende functie en beschermt onze organen. We moeten dus goed voor ons bindweefsel zorgen en yin yoga helpt je hierbij.

Bindweefsel wordt stugger wanneer we ouder worden en meer lichamelijke klachten hebben. Ook door uitdroging wordt het bindweefsel minder soepel en flexibel. Bij yin yoga blijf je gemiddeld 3-5 minuten in een houding zitten of liggen, waardoor je je bindweefsel langzaam oprekt. De houdingen worden zoveel mogelijk passief en zonder krachtsinspanning gedaan, zodat het bindweefsel beter gehydrateerd wordt. Een bijkomend voordeel van yin yoga is dat de meridianen gestimuleerd worden.  Meridianen zijn energiebanen in je lichaam waar de chi (levensenergie) door heen gaat. Door je bindweefsel op een zachte manier te rekken kan de energie beter door je lichaam stromen. Dit heeft een positief effect op je totale welzijn. Hierdoor voel je je lichamelijk fitter en emotioneel stabieler.

De houdingen van yin yoga zijn vrijwel allemaal zittend of liggend. Door langer in de houding te blijven krijg je ook meer ruimte om je eigen lichaam, gevoelens en gedachten te observeren, zodat je kunt gaan voelen wat er in je lichaam gebeurt. Je kunt onderzoeken waar je grenzen liggen en deze proberen te verleggen. Met andere worden: yin yoga is meditatie in beweging.

Voordelen van yin yoga

  • Yin yoga heeft een verkwikkende werking op je lichaam;
  • Door de diepe ontspanning geef je je lichaam de mogelijkheid om spanningen en emoties los te laten;
  • Doordat je in deze houdingen beter leert ademen krijgen de organen een natuurlijke massage en kunnen afvalstoffen worden afgevoerd;
  • Door het openen of het opheffen van blokkades in de meridianen merk je dat de doorbloeding in het lichaam beter verloopt. De chi (levensenergie) stroomt vrijer door je lichaam en je ervaart dat je energieker bent;
  • Na een yin les voelt het als het ontwaken uit een diepe slaap; je bent wakker, alert en klaar om de yang wereld weer aan te kunnen.

Scroll to top